Види та призначення присадок, що входять до складу масла
Будь-яке автомобільне (як моторне, так і трансмісійне) або промислове масло складається з двох основних компонентів: базового масла та пакету функціональних присадок, що покликані покращити характеристики базового масла або надати йому додаткових властивостей.
Базові масла є основою кінцевого продукту. Від їх якості та властивостей здебільшого залежать характеристики масла. Детальніше на типах базових масел та їх особливостях ми зупинялися у матеріалі «Синтетика чи напівсинтетика».
Другим основним компонентом кінцевого продукту є функціональні присадки, що входять до складу будь-якого автомобільного або промислового масла. Присадки використовуються для покращення характеристик кінцевого продукту, яких не можна досягти шляхом зміни властивостей базових масел та для збільшення терміну слухби масла (міжсервісного інтервалу) навіть за довготривалих високих навантажень.
Детергенти та дисперсанти
Детергенти запобігають утворенню високотемпературних лакоподібних та вуглеродних відкладень на поршнях двигуна та нейтралізують кислоти, що утворюються при згорання палива.
Дисперсанти протидіють утворенню та накопиченню низькотемпературного шламу, підтримуючи дрібні жорсткі часточки у суспендованому стані та запобігаючи їх осіданню на компоненти двигуна.
Протизносні, EP-присадки
Покликані виключити утворення граничного та сухого тертя між сусідніми компонентами (колінчастий вал та влкадиші шатунів, розподільчий вал та пастелі головки блоки або гідрокомпенсатори, шестерні механічної КПП тощо). Сприяє формуванню захисної масляної плівки на поверхнях дотичних деталей (гідродинамічне тертя), забезпечують маслу підвищену стійкість до механічного продавлювання, запобігають виникнення зносу внаслідок виникнення сухого тертя між деталями механізму.
Антикорозійні, інгібітори корозії
Забезпечують захист металевих компонентів механізмів від корозії. Формують водовідштовхуючий захисний шар, що запобігає корозійному впливу кисню, вологи та агресивних продуктів горіння палива.
Модифікатори тертя
Для коректної роботи механічних та автоматичних КПП, систем «мокрих» гальм та "мокрих" зчеплень, масла, що застосовуються в них, мають забезпечувати певний рівень фрикційного впливу. Модифікатори тертя покликані виключити небажане проковзування та забезпечити необхідний для коректної роботи механізмів рівень тертя. Являють собою антиподи антифрикційних присадок, тому співвідношення властивостей антифрикційних присадок та модифікаторів тертя має бути вивірено дуже точно.
Присадки, що покращують властивості масла
Модифікатори в'язкості
Підтримують стабільність в'язкістних характеристик масла за різних температур. Забезпечують достатню прокачуємість масла за низьких температур (легкий зимовий запуск, надійне змащення та мінімізація зносу в морози) та запобігають надмірному розрідненню за високих (стійкість масляної плівки та масляного клину, запобігання виникнення граничного та сухого тертя).
Депресанти
Запобігають коагуляції кристалів віоску, що містяться у базовому маслі та їх застиганню за низьких температур, забезпечують текучість та прокачуємість масла в морози.
Відновлювальні для ущільнюючих елементів
Синтетичні базові масла (зокрема, ПАО масла IV групи) мають властивість висушувати еластоміри, в результаті чого прокладки та саильники втрачають еластичність, "дубіють" та можут ьпочати пропускати масло. Відновлювальні присадки підтримують ущільнючі елементи в еластичному стані. Можуть мати відновлюючий ефект.
Антиоксиданти
Запобігають окисленню масла під впливом кисня та високих температур, а також агресивному впливу продуктів горіння палива. Підтримують стабільність в'язкістних характеристик, запобігаючи підвищенню в'якзості масла внаслідок його окислення, сповільнюють проец старіння масла.
Інгібітори металів
В процесі роботи механізмів масло з часом наповнюється мікроскопічною металевою стружкою та відходами горіння палива, що є каталізаторами окислювальних процесів. Інгібітори запобігають цьому каталітичному впливу та формують додатковий захисний шар на металевих деталях, запобігаючи передчасному окисленню масла та додатковому зносу механізмів.
Протипінні присадки
Постійні вібрації, вплив високого тиску, температур та рухомих компонентів (наприклад, колінчастого валу в піддоні двигуна) сприяє вспінюванню масла, що, в свою чергу, призводить до підвищення його кислотності та в'язкості. Крім того, піна легко стискається, що має негативний вплив на гідравлічні властивості масла. Протипінні присадки покликані нейтралізувати або мінімізувати вспінювання масла в процесі роботи механізмів.
- Деталі