Чим відрізняються легкові масла від вантажних, чи можна застосовувати вантажні масла в легковиках та мікроавтобусах?

відмінність легкових масел від вантажних Принципи роботи, системи живлення та керування дизельного двигуна легкового та вантажного автомобіля ідентичні. Розвиток технологій дозволив підняти робочі оберти дизелів, в тому числі й "вантажних", до майже бензинових значень, а посилення екологічних норм призвело до того, що й легковики почали оснащуватись системами селективної нейтралізації вихлопних газів шляхом впорскування водного розчину сечовини. Так в чому ж тоді різниця між легковими та вантажними маслами та чи вона взагалі існує?

Основні відмінності між вантажними та легковими маслами полягають у складі базових масел та пакетів присадок та є наслідком, не зважаючи на подібність конструкцій двигунів, в першу чергу, різних умов їх роботи. Сучасний легковий дизель - це сильно форсований двигун невеликого об'єму з турбонаддувом, що працює у широкому діапазоні обертів. Двигуни ж вантажних автомобілів працюють зазвичай у більш легких умовах: за меншого навантаження та в більш вузькому діапазоні обертів, однак їх витрата пального значно вища. Це призводить до збільшення сажоутворення та розбавлення масла пальним, що висуває підвищені вимоги до миючих та диспергуючих властивостей масел.

Велика кількість сажі, що утворено в процесі горіння пального, призводить до її коагуляції в камері згорання - утворення крупних жорстких часток, котрі значно збільшують знос стінок цилнідрів, поршнів, поршневих кілець, осідаючи на компонентах шатунно-поршневої групи. Вантажні масла містять близько 20% присадок, що вдвічі більше, ніж у легкомоторній групі. Більшу частину вантажного пакет присадок при цьому складають дисперсанти, що запобігають утворенню сажових конгломератів, осіданню сажі на стінках двигуна та поліруванню стінок циліндрів.

Відмінність легкових масел від вантажних

відмінність легкових масел від вантажних

Звучить досить непогано. Та й застосування вантажних масел у легкових дизелях має, начебто, піти їм тільки на користь. Але є одне "але": велика кількість дисперсантів в маслі призводить до прискореного зносу клапанного механізму "легкових" двигунів, що підтверджується дослідженнями японської організації автомобільних стандартів JASO.
Крім того, застосування систем допалу відпрацьованих газів EGR, окрім зменшення токсичності вихлопу, має й зворотню сторону. Повторне спалювання відпрацьованих газів сприяє збільшенню кількості кислот, що утворюються в процесі горіння паливно-повітряної суміші, що, в свою чергу, значно збільшує вірогідність появи корозійного зносу компонентів двигуна. Для протидії окисленню вантажні масла мають досить високе лужне число, що призводить до збільшення зольності масел та негативно впливає на сажові фільтри й каталізатори, встановлені на майже усіх сучасних легковиках з дизельними двигунами.

Вкрай високі міжсервісні інтервали вантажних автомобілів висувають також особливі вимоги до складу базових масел. Так, типове (та на сьогоднішній день вже навіть дещо застаріле) для легкомоторної групи напівсинтетичне масло в'язкістю 10W-40, у вантажній лінійці може бути представлено маслом на найсучаснішій ПАО-базі із дуже високими індексом в'язкості та стабільністю характеристик.

В лінійках майже всіх великих виробників моторних масел представлено продукти для змішаних парків (Aral Turboral 10w40), склад яких оптимізовано для застосування і у легкомоторній групі. Однак, варто пам'ятати, що такі масла, не зважаючи на заявлені легкові специфікації (ACEA A3/ B4), як правило не задовільняють останніх вимог виробників легкомоторної групи. Отже, застосовувати їх у "легкових" та малих комерційних дизелях останніх поколінь варто з особливої обережністю.

Основними відмінностями вантажних маслел від легкових є:
• склад базових масел та пакету присадок;
• вдвічі більша доля присадок в маслі;
• значно більша кількість дисперсантів, які негативно впливають на клапанний механізм легкового двигуна;
• підвищені лужне число та зольність;
• нижча термостабільність;
• нижча стійкість до шламоутворення.

Та, все ж, чи можна застосовувати вантажні масла у легковому автомобілі?

відмінність легкових масел від вантажних

На сьогодні застосування вантажних масел у легкомоторній групі виправдано лише в трьох випадках:
• якщо рівень масла впав нижче критичного рівня та маслонасос не здатен розвинути необхідний тиск, а доступним є лише вантажне масло. В такому випадку краще хоч щось, аніж нічого;
• якщо на легковому автомобілі встановлено старий дизельний двигун, єдиною вимогою якого до масла є те, аби воно було моторним;
•  якщо в автомобілі встановлено відпочатку "вантажний" двигун. Таке можливо на легких комерційних автомобілях та позашляховиках.

В інших випадках, особливо на сучасних легкових автомобілях, використовувати вантажні масла не рекомендується.