Чим відрізняються легкові масла від вантажних, чи можна застосовувати вантажні масла в легковиках та мікроавтобусах?
Принципи роботи, системи живлення та керування дизельного двигуна легкового та вантажного автомобіля ідентичні. Розвиток технологій дозволив підняти робочі оберти дизелів, в тому числі й "вантажних", до майже бензинових значень, а посилення екологічних норм призвело до того, що й легковики почали оснащуватись системами селективної нейтралізації вихлопних газів шляхом впорскування водного розчину сечовини. Так в чому ж тоді різниця між легковими та вантажними маслами та чи вона взагалі існує?
Основні відмінності між вантажними та легковими маслами полягають у складі базових масел та пакетів присадок та є наслідком, не зважаючи на подібність конструкцій двигунів, в першу чергу, різних умов їх роботи. Сучасний легковий дизель - це сильно форсований двигун невеликого об'єму з турбонаддувом, що працює у широкому діапазоні обертів. Двигуни ж вантажних автомобілів працюють зазвичай у більш легких умовах: за меншого навантаження та в більш вузькому діапазоні обертів, однак їх витрата пального значно вища. Це призводить до збільшення сажоутворення та розбавлення масла пальним, що висуває підвищені вимоги до миючих та диспергуючих властивостей масел.
Велика кількість сажі, що утворено в процесі горіння пального, призводить до її коагуляції в камері згорання - утворення крупних жорстких часток, котрі значно збільшують знос стінок цилнідрів, поршнів, поршневих кілець, осідаючи на компонентах шатунно-поршневої групи. Вантажні масла містять близько 20% присадок, що вдвічі більше, ніж у легкомоторній групі. Більшу частину вантажного пакет присадок при цьому складають дисперсанти, що запобігають утворенню сажових конгломератів, осіданню сажі на стінках двигуна та поліруванню стінок циліндрів.